Oude politiek regeert nog steeds in Gemert-Bakel

Reactie op het artikel in het ED: Varkens leggen kloof bloot in raad Gemert-Bakel.

Oude politiek regeert nog steeds in Gemert-Bakel Gesteund door het CDA, de Dorpspartij en …??? de Lokale Realisten??!!

Varkens leggen kloof bloot in raad Gemert-Bakel. De titel zou beter kunnen zijn: "Oude politiek regeert nog steeds in Gemert-Bakel. Dat is de conclusie van de VVD na een stevig debat in de raad van 18 maart. Is de raad actief betrokken bij het proces van de aanvraag van de vergunning uitbreiding van een varkensbedrijf aan de Rooije Hoefsedijk? Dat was de centrale vraag van de VVD die wij met onze motie aan de orde wilde stellen tijdens de raadsvergadering van 18 maart. Geen discussie over de inhoud, maar over het proces. De VVD vindt van niet en wij kunnen dit met 100% aan feiten onderbouwen. Op 23 september informeert het college de raad met een B&W-Informatiebijeenkomst over de stand van zaken met betrekking tot de uitbreiding van het varkensbedrijf aan de Rooije Hoefsedijk. Het college zei toen in gesprek te gaan met de ondernemer om ook alternatieve mogelijkheden te onderzoeken. Prima zou je denken. Wat blijkt? Al deze gesprekken waren al gevoerd VOOR de B&W-Informatiebijeenkomst van 23 september. Uit de aantekeningen van de gevoerde gesprekken blijkt ook nog eens dat verplaatsen zonder een financiële bijdrage onmogelijk zou zijn.

Met geen woord is hier vervolgens over gesproken TIJDENS deze B&W-Informatiebijeenkomst. Hierdoor is ons cruciale informatie onthouden en de actieve informatieplicht met voeten betreden. Met deze informatie had de raad namelijk kunnen handelen. Willen wij wel/geen middelen beschikbaar stellen voor een verplaatsing. Maar het college zweeg liever naar de raad. Cruciale informatie achterhouden en dan toch als college zeggen dat de raad actief betrokken is bij het proces van de aanvraag, dat vraagt om rectificatie! Daarom hadden wij een motie voorbereid om het college deze woorden in te laten trekken. De Dorpspartij en het CDA reageerden als door een adder gebeten. De VVD creëert een eigen waarheid zo zei Bart van Oort van de Dorpspartij.

Kijk en oordeel zelf via de uitzending van Omroep Centraal.

De feiten liegen er niet om. 23 september zijn wij niet geïnformeerd, maar nog erger bewust misleid. CDA en Dorpspartij vinden het maar lastig als dit punt in de raad wordt aangehaald.

In plaats van blij te zijn dat de controlerende taak in de raad door partijen serieus wordt uitgevoerd, werd er afgelopen donderdag een toneelstukje van gespeelde verontwaardiging gespeeld. Het CDA en de Dorpspartij steunde onze motie niet. Maar ook de Lokale Realisten gaven geen steun aan onze motie.

De oude politiek regeert nog steeds in Gemert-Bakel. Opvallend - Met steun van de Lokale Realisten . Een partij die als tegenstem op de oude politiek is ontstaan. Wat is er met die partij aan de hand?

De heer van Oort van de Dorpspartij vond dat de VVD de koe in de kont keek, Controleren doe je altijd achteraf mijnheer van Oort!  Op basis van de feiten hebben wij de controlerende taak uitgevoerd zoals dat van een fractie verwacht mag worden.

Dit muisje krijgt nog eens staartje. Wij gaan door met vragen stellen. Dit weekend heeft de VVD een officieel verzoek aan het college gedaan om voortaan ook de B&W-Informatiebijeenkomsten voor pers en publiek openbaar te maken. Als wij bij een BenW info ergens actief bij betrokken worden, dan niet achter gesloten deuren!

We kijken de koe niet in de kont. Het wordt tijd dat de koe eens een hele ferme  schop tegen de kont krijgt en dat de democratie in Gemert-Bakel gerespecteerd gaat worden.

Fractievoorzitter VVD Gemert-Bakel