Raad 22 april - MFA Bakel / Koersdocument omgevingsvisie

Tijdens de raad van 22 april zijn een aantal onderwerpen de revue gepasseerd. Lees hier ons standpunt m.b.t. de MFA in Bakel en het Koersdocument

VVD voor een MFA Bakel, tegen het besluit

Voor burgerparticipatie, tegen de manier waarop

Tijdens de raad van 22 april zijn een aantal onderwerpen de revue gepasseerd. Allereerst kwam de MFA in Bakel aan de orde. De VVD is voor een MFA in Bakel, maar vindt dat er een slecht besluit door het college werd voorgelegd.

De functie en doel van een MFA in Bakel onderschrijft de VVD. Het is een positieve ontwikkeling voor Bakel. Waar de VVD veel moeite mee heeft, is een besluit waarin de financiële gevolgen niet goed of zelfs niet in beeld zijn gebracht.

Nog steeds is niet duidelijk welke hoofdgebruikers ja zullen zeggen tegen de MFA. Als partijen afvallen, dan kan dit grote invloed hebben op het resultaat van de exploitatiebegroting.

De exploitatiebegroting is geen onderdeel van het besluit en moet in de toekomst nog worden vastgesteld. Tot 3 maal toe heeft de VVD aan wethouder Claassen gevraagd welke financiële kaders wij meegeven in dit besluit met betrekking tot de exploitatiebegroting.

Telkens werd verwezen naar het bouwkrediet van 4.2 miljoen euro en de 200.000 euro kapitaalslasten in de begroting. Dat waren de kaders. Onze vraag over de financiële kaders met betrekking tot de exploitatiebegroting werd handig ontweken door de wethouder.

Begrijpelijk ook, want wij geven die ook niet mee. Wat dat betreft heeft de raad een blanco cheque gegeven. Alle uitkomsten zijn goed.

Mede om die reden heeft de VVD tegen het besluit met betrekking tot de MFA Bakel gestemd. Niet omdat we tegen de MFA waren, maar gewoon omdat het besluit nog veel haken en ogen heeft en er geen volledig plan werd voorgelegd.

Ja zeggen tegen dit besluit is hopen dat het met de exploitatiebegroting allemaal goed komt. Dat zijn financiële kaders die het CDA, de Dorpspartij, de Lokale Realisten en Sociaal Gemert Bakel prima vinden. De VVD dus niet.

Het CDA en de Dorpspartij kwamen tevens met een motie om nog allerlei extra’s te regelen. Wij zijn benieuwd hoe snel de begroting op dit onderwerp zal worden bijgesteld.

Koersdocument omgevingsvisie

Het uitgangspunt van de omgevingswet is dat ideeën en wensen van inwoners en ondernemers ten grondslag liggen aan nieuwe plannen en ontwikkelingen in de omgeving.

Leidraad voor burgerparticipatie op dit onderwerp is het koersdocument dat daarna in de raadsvergadering aan bod kwam. Een belangrijk onderwerp, want hier gaat het over hoe onze leefomgeving er in de toekomst uit komt te zien.

Dit koersdocument omgevingsvisie staat vol met wat het college wil. In de Rips hebben wij recent het effect van slecht georganiseerde burgerparticipatie kunnen zien. Die slechte start dreigt nu dus ook te gaan gebeuren met het ontwikkelen van een visie over onze leefomgeving. Wat dat betreft zien wij weinig lerend vermogen bij het college.

We zagen een wethouder van Zeeland die blind was voor het reële commentaar en zorgen in de raad.  Een wethouder die ons tijdens deze raadsvergadering eerder het gevoel gaf woordvoerder van het ZLTO te zijn dan wethouder voor al onze inwoners.

De VVD vindt dat het college op een neutrale manier u als inwoner van onze gemeente de belangrijke onderwerpen m.b.t. de leefomgeving moet voorleggen en niet op een gekleurde manier zoals nu gaat gebeuren. Vandaar dat wij tegen dit besluit gestemd hebben.

Als de ontwikkeling van uw leefomgeving voor u belangrijk is, dan wordt het de aankomende tijd erg belangrijk uw stem te laten horen.

Jan Vroomans

Fractievoorzitter VVD Gemert-Bakel