Recreatiepark Landal, Metropool Regio Eindhoven en de Eendracht

Afgelopen week stond de raadsvergadering op het programma. De bespreekstukken waren, het Landal park in De Mortel, Metropool Regio Eindhoven (MRE) en het toekennen van subsidie voor de Eendracht.

Wij zijn blij dat er een initiatief is om in De Mortel een Landal vakantiepark te realiseren. De plannen zijn veelbelovend en wij zijn van mening dat het aantal bezoekers, een mooie impuls gaan zijn voor onder andere onze winkels en horeca. We maken ons wel zorgen over de verkeersdrukte die dit met zich mee gaat brengen op de smalle toegangswegen, om die reden hebben wij een motie mede ingediend. Deze draagt het college op de verkeersstromen te monitoren en daarna terug komt naar de raad. Verder waren wij bezorgd over de 165 woningen die in het bestemmingsplan opgenomen zijn. Bij het voorliggend voorstel is aan de raad gevraagd af te wijken van de kaders. Op sommige plaatsen is er behoefte in het groen te bouwen, om zo 136 vakantiewoningen te kunnen realiseren naar de maatstaven van deze tijd. Vooral isolatie en warmtepompen nemen nogal wat extra ruimte in beslag, wanneer dit ten koste gaat van woonoppervlak in de vakantiewoningen, kunnen wij dit verzoek begrijpen. Om dit probleem niet enkel bij de gemeente te adresseren, stelt de initiatiefnemer ook voor minder recreatie woningen op te nemen in het plan, zodat er op andere plaatsen ruimte blijft voor groen. Wij zijn van mening als we afwijken, dat dit aantal dan vastgelegd moet worden en er uiteindelijk niet toch 165 recreatiewoningen geplaatst worden, met aangepast kaders. Om deze reden hebben wij vragen gesteld en wethouder Bankers heeft ons toegezegd, dat wanneer er de wens is af te wijken van de 136 woningen dit voorstel terug komt naar de raad. Wij hadden dit liever vastgelegd in het bestemmingsplan, maar dat lag nu niet voor en wij zijn van mening dat we met de toezegging nu voldoende borging hebben.

Bij agendastuk MRE werden er twee amendementen ingediend, de eerste om op te roepen duurzaam opgewekte energie op te slaan en de andere om aandacht te vragen voor de problematiek rondom netcongestie. Op zich logische amendementen, maar wij zouden liever meer focus op kernenergie zien. Dit is uiteindelijk minder vervuilend dan zonnepanelen en windmolens, maar aangezien we deze weg lokaal ingeslagen zijn, kunnen we de energie die we opwekken maar beter zo efficiënt mogelijk gebruiken. Vandaar onze steun voor de amendementen.

Met betrekking tot de subsidie van de Eendracht stonden we met onze rug tegen de muur. Wethouder Steeghs kwam met een zeer slecht onderbouwd voorstel om 410.000 euro gemeenschapsgeld uit te geven op basis van één offerte. Aangezien het veiligheid betreft en de Eendracht zelf deze kosten niet kan dragen, konden wij om cultuur te waarborgen niet anders dan instemmen met het voorstel. Wel hebben wij wederom het belang van een cultuurvisie benoemd zodat we een gedegen plan kunnen maken en geld kunnen reserveren voor cultuur.